DOI: 10.32725/978-80-7394-939-6.09

Pomáhající profese 4.0 jako reakce na výzvy Průmyslu 4.0 - Realizace poradenského chatbotu v odborném sociálním poradenství

Martin Smutek , Jan Hloušek , Zuzana Hloušková
Univerzita Hradec Králové, Filozofická fakulta, Ústav sociální práce, martin.smutek.2@uhk.cz.
Univerzita Hradec Králové, Filozofická fakulta, Ústav sociální práce a Občanské poradenské středisko, o.p.s. Hradec Králové, jan.hlousek@ops.cz.
Občanské poradenské středisko, o.p.s. Hradec Králové, zuzana.hlouskova@ops.cz


Průmysl 4.0 s sebou nese nejen nové příležitosti plynoucí z nasazení učících se algoritmů v oblasti produkce zboží/služeb, ale též rizika v podobě ztráty zaměstnání u pracovníků stižených touto modernizací. Řada z nich se pak dostává do obtížně řešitelné spirály postupného zadlužování a exekucí. Dluhové poradenství pak představuje jednu z hlavních náplní činnosti odborného sociálního poradenství. Zvýšená potřeba poskytování takovýchto služeb pak vede k přetížení zaměstnanců občanských poraden. Je jednou z možných cest reakce na tyto dopady Průmyslu 4.0 vytvoření odborného sociálního poradenství 4.0? Tedy bojovat s důsledky stejnou zbraní - nasazením učících se algoritmů do poradenství? Text prezentuje dílčí zjištění z pilotního testování provozu poradenského chatbotu.

Klíčová slova: Průmysl 4.0, odborné sociální poradenství, chatbot.

stránky: 60-65, online: 31. 12. 2022



Přílohy

Stáhnout souborSmutek,_Hlousek,_Hlouskova.pdf

Velikost: 700.01 kB

Reference

  1. Etický kodex občanských poradců [online]. Praha: Asociace občanských poraden. Dostupné z: https://www.obcanskeporadny.cz/cs/ke-stazeni
  2. https://poradim.info
  3. Mařík, V. a kol. (2016). Průmysl 4.0 - Výzva pro ČR. Praha: Management Press.
  4. Růžička, V. (2021). Vztah sociální práce a moderní technologie. Diplomová práce. Hradec Králové: Filozofická fakulta.
  5. Skalová, B. (2020). Udržitelný rozvoj sociální práce v postmoderní situaci. Diplomová práce. Hradec Králové: Filozofická fakulta.
  6. Smutek, M.; Hloušek, J.; Růžička, V. (2020). Využití nových technologií v sociálním poradenství - Chatbot jako záměr. In Sociální práce jako nástroj prosazování lidských práv. Hradec Králové: Gaudeamus. Strategický rámec Česká republika 2030 [online]. Dostupné z: https://www.cr2030.cz/strategie/.